V poletni izdaji e-Novičk smo pisali o Tretjem forumu EPUO 2025, izpeljanem v Centru Rog v Ljubljani. Namenjen je bil predstavitvi slovenskih primerov inovativnih učnih okolij. Ob tej priložnosti smo pojasnili, da se je v procesu uresničevanja Evropskega programa za učenje odraslih (v Sloveniji ga udejanjamo kot projekt EPUO) nekaj držav v obdobju 2024–2025 namenilo preučevati in si izmenjati tovrstne primere. Predstavniki skupine za t. i. vzajemno učenje (Peer Learning Activity – PLA) smo se poleg junijskega srečanja v Sloveniji že lani septembra sestali na Madžarskem (članek), nazadnje pa na Slovaškem.
V Bratislavi nas je 15. in 16. oktobra gostil Slovaški državni inštitut za poklicno izobraževanje, ki med drugim – tako kot ACS – deluje v vlogi nacionalnega koordinatorja (NK) EPUO. Povabilo k srečanju je sprejelo sedemnajst predstavnikov mreže NK EPUO iz devetih držav: Belgije, Cipra, Češke, Črne gore, Lihtenštajna, Madžarske, Nemčije, Severne Makedonije in Slovenije.
Našo državo je zastopala celotna ekipa projekta EPUO na ACS in na ta način zaokrožila svoje 13-letno delo na tem področju.
Slovaški kolegi so pripravili bogat strokovni in spremljevalni program
Prvega dne smo se sestali v ožjem krogu. Dan je bil osredotočen na izmenjavo izkušenj, predstavitev dobrih praks in poglabljanje sodelovanja v mreži EPUO. Obiskali smo tudi Narodno banko Slovaške kot primer odlične prakse na področju razvoja finančne pismenosti odraslih.
V Nacionalni banki Slovaške smo spoznali navdihujoč projekt 5 penazi. To je odličen način za krepitev finančne pismenosti ranljivih ciljnih skupin prebivalstva. Sodelovali smo v nadvse učinkovitem kinestetičnem prikazu odnosa med posojilojemalcem in posojilodajalcem. S strehe veličastne stavbe smo si ogledali mesto.
Kraji, polni zgodb. Tako na Slovaškem imenujejo knjižnice. Zapis na pročelju ene od njih nas je presenetil na prvem sprehodu po Bratislavi. Predstavitev Davida Baranka iz Slovaškega centra za znanstvene in tehnične informacije na konferenci pa je pokazala, da so njihove knjižnice tudi odprt prostor za krepitev najrazličnejših spretnosti vseh.
Drugega dne je mednarodna konferenca Onkraj učilnic: alternativni prostori za učenje odraslih (Beyond Classrooms: Alternative Adult Learning Spaces) privabila okrog 80 slovaških udeležencev.
Na konferenci so predstavili tudi rezultate raziskave Učenje in izobraževanje odraslih iz leta 2022. Slovaška dosega visoko vključenost odraslih v izobraževanju (54,8 % odraslih, Slovenija 42,4 %). Prizadevajo si ustvarjati kulturo učenja, ki prepoznava raznolike življenjske okoliščine odraslih, kjer se lahko učijo onkraj klasičnih učilnic.
Organizatorji so kasneje zapisali: »Konferenca je prinesla nove poglede na učenje zunaj tradicionalnih šolskih okvirov in pokazala, da je izobraževanje vseživljenjski proces, ki se lahko odvija kjerkoli – na delovnem mestu, v skupnostih, knjižnicah ali spletnih okoljih. Strokovnjaki z univerz, raziskovalnih ustanov, nevladnih organizacij in iz prakse so se strinjali, da se izobraževanje odraslih vse bolj usmerja v osebno in skupnostno razsežnost. Poleg tega raziskave kažejo, da motivacija odraslih za izobraževanje izvira predvsem iz notranjih potreb po osebnem razvoju, ne zgolj iz delovnih razlogov.«
Na mednarodni konferenci sem se počutil izjemno. Hkrati sem preizkušal različne pristope uporabe generativne umetne inteligence: sproti sem prevajal izbrane prosojnice, raziskoval nove pojme in tematska izhodišča ter oblikoval vprašanja za predavatelje v angleščini in kasneje tudi v slovaščini na platformi Slido, kar je omogočilo bolj aktivno sodelovanje.
Slovaške prispevke je dopolnila tuja gostja Larisa Șioneriu iz AONTAS, Irska. Predstavila je skupnostno izobraževanje kot obliko druge priložnosti za ljudi, ki prej niso imeli možnosti za šolanje – na primer za posameznike iz marginaliziranih skupin ali enostarševske družine.
Ob predstavljenih primerih dobrih praks sem zastrigla z ušesi. Larisa iz AONTAS-a je med drugim predstavila Listino za izobraževanje v skupnosti, ki opredeljuje temeljna načela tovrstnega izobraževanja. Od tega, da daje glas tistim, ki so najbolj oddaljeni od izobraževalnega sistema, do tega, da gradi odnose med posamezniki in skupnostjo. In vse vmes.
Dejavnosti na temo inovativnih učnih okolij se nadaljujejo
V začetku novembra je svoj dogodek PLA izpeljala še Nemčija. Prikazani so bili primeri inovativnih učnih okolij za pridobivanje temeljne izobrazbe in spretnosti odraslih. Četudi se tega sestanka nismo udeležili, bomo predstavljene izkušnje lahko spoznali v publikaciji, ki bo izšla v okviru EPALE. Ta bo namreč zbrala primere iz vseh sodelujočih držav, o povezavi nanjo vas bomo obvestili.
Meni se je na konferenci Onkraj učilnic za uho zataknilo predavanje Izobraževanje kot eliksir mladosti, na dom sem si poslal priročnik Storytelling for Connecting Communities. Lekcijo o dobrih zapiskih pa mi je nevede dala soseda, ki je predstavitev fotografirala s telefonom, sliko posredovala v računalnik, tam pa dodala še vtise.
Naj opozorimo še na spletno podstran projekta EPUO, poimenovano Inovativna učna okolja. Na njej so nanizani intervjuji s snovalci takih okolij, njihovimi nosilci in udeleženci. V videih so predstavljene zamisli, ki navdihnejo, morda tudi presenetijo, vsekakor pa spodbujajo k razmisleku, kaj vse je mogoče, ko se učimo drugače. Spletno stran in nekatere vsebine iz omenjenega tretjega foruma EPUO smo na povabilo EK predstavili na zadnjem sestanku nacionalnih koordinatorjev EPUO 2024–2025 14. novembra v Bruslju.
Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS







