Aktualno je (med drugim) sodelovalno učenje, ki vključuje raziskovanje in ustvarjalnost. Prilagojeno je interesom učečih se in jim omogoča praktične izkušnje ter daje občutek aktivne vloge pri učenju. Aktualno je učenje v virtualnih okoljih, uporaba umetne inteligence, razširjene resničnosti in simulacij. Aktualno je pridobivanje ne le znanja, temveč širokih spretnosti, med njimi tudi kritičnega mišljenja, uspešnega sodelovanja, reševanja problemov ipd. Aktualno je vračanje k naravi in kulturnim koreninam …
Tematika je brez dvoma vroča, a kar zadeva IO, se lahko upravičeno vprašamo: gre res za nekaj povsem novega ali pa je inovativnost (okolij, vsebin, metod) izobraževanju odraslih v krvi? Gornji vidiki so namreč že vtkani v naša dolgoletna prizadevanja, le da se njihovi pojavni obrazi dobrodošlo spreminjajo ter prilagajajo času, prostoru, okoliščinam, v katerih bivamo in delujemo.
Dogajanje na forumu EPUO o inovativnih učnih okoljih je bilo večplastno
Tretji forum EPUO 2025 je 19. junija s svojim značilno blagim, a nič manj prodornim nagovorom odprla direktorica ACS dr. Nataša Potočnik.
Prilagajanje posamezniku je od nekdaj značilno za izobraževanje odraslih.
Poudarila je pomenljivost njegovega prizorišča – Centra Rog, saj ta ustanova koncept inovativnega učnega okolja zgledno pooseblja. Center je bil uradno ustanovljen maja 2021 kot neprofitni javni zavod v prenovljeni zgradbi nekdanje tovarne koles Rog – industrijskega simbola Ljubljane. Njegova revitalizacija pa se je začela že leta 2007 in je vključila dolgoletno participativno načrtovanje v sodelovanju z več kot 6.000 uporabniki, strokovnjaki in organizacijami. Od novembra 2023 Center Rog deluje kot odprto kreativno središče. Ponuja skoraj 9.000 m² skupnih delavnic, projektne studie, rezidence, knjižnico, prostore za druženje. Njegov namen je delovati kot spodbudno okolje za ustvarjalce, profesionalce in druge navdušence. Želijo opolnomočiti skupnostno ustvarjanje, spodbuditi kreativne industrije, medsektorsko sodelovanje ter družbeno koristne projekte v duhu trajnostnega razvoja in krožnosti, nam je zavzeto zaupala gostiteljica, direktorica Centra Rog, Renata Zamida.
Knjižnica je najbolj demokratičen prostor, kar se jih je človeštvo lahko izmislilo. Po istem principu delujejo naše delavnice.
Osrednji govorec foruma je bil priznani izobraževalni futurist in snovalec učnih pristopov dr. Pieter Sprangers iz Belgije. Uvodoma je izpostavil pomen navdušenja kot izhodišča za učenje ter pomen inovativnih učnih okolij in praks IO, med katerimi omenja tudi koncept t. i. nomadskega učenja. Vseživljenjsko učenje je predstavil kot ključno dimenzijo sodobne pismenosti. Pri tem je poudaril vlogo lokalnih skupnosti, ki prevzemajo odgovornost za njegovo uresničevanje.
Šole želimo spremeniti v svetilnike učenja.
Posebno pozornost je namenil ranljivim skupinam odraslih udeležencev ter raziskavam o ambasadorjih učenja in pogovornih metodah. Dotaknil se je tudi (pre)oblikovanja izobraževalnih sistemov in razvoja nove znanstvene discipline – raziskovanja izobraževalnega oblikovanja. Prispevek je zaključil s premislekom o dejavnikih, ki spodbujajo učenje, ter onih, ki ga zavirajo.
Izkustveno učenje prinaša najpomembnejša spoznanja.
Sodobna družba zahteva gibke učne modele in metode.
Gozdne knjižnice ustvarjajo idealne pogoje za čuječe in nemoteno učenje.
V nadaljevanju smo spoznali odlične primere slovenskih inovativnih učnih okolij. S prispevki
- Študijski krožki: Ko klik zamenja pogovor,
- Gozdne knjižnice – kjer se narava sreča z znanjem in
- Opolnomočenje mladih za dialog: orodja za mladinske delavce in pedagoge za premagovanje polarizacije
so nas navdušili Erika Švara in Alenka Štrukelj z ACS ter Matej Cepin iz Socialne akademije. Vsi trije so nas prevzeli s svojo zavzetostjo, ki je dala vedeti, da globoko verjamejo v to, o čemer govorijo, oziroma kar je njihovo delo.
Priznati je še treba, da je bil forum sprva namenjen uradnemu zaključku ELS. EK je namreč napovedala, da bo v prvi polovici 2025 objavila uradno poročilo o tej pobudi, ki je EU ozaveščala o pomenu spretnosti od 9. maja 2023 do 8. maja 2024. S projektom EPUO smo jo temeljito podprli z uvodnim in zaključnim slovenskim dogodkom ELS. Enako smo nameravali ravnati ob objavi zaključnega poročila, vendar slednje še ni v javnosti. Sodelavka EK iz pristojnega direktorata, Maya Ivanova, je udeležencem foruma po spletu prijazno predstavila nekaj kazalnikov uspešnosti ELS ter pobud, ki so z njim tesno povezane – med njimi predvsem Unija spretnosti in Pakt za znanja in spretnosti.
A to še ni vse: družili smo se tudi pred forumom in po njem
Tuji gostje, vsi tudi sami v vlogah nacionalnih koordinatorjev EPUO, so v Slovenijo prispeli dan prej, kar smo izkoristili za popoldansko srečanje na ACS. Predstavili smo jim dejavnosti, po katerih Slovenija v strokovnih krogih IO predstavlja velik zgled: svetovanje in vrednotenje v IO ter ozaveščanje za vseživljenjsko učenje – 30-letne dosežke TVU in novo kampanjo Lahko.si. Prisluhnili smo tudi estonskim izkušnjam pri promoviranju IO, predstavila nam jih je Sirje Plaks iz Estonskega združenja izobraževalcev odraslih – Andras. Laura Iveta Peniga iz Ministrstva za izobraževanje in znanost pa nam je razložila, kako razumejo in udejanjajo inovativna učna okolja v Latviji.
Po forumu, 20. junija, se je 14-članska odprava, sestavljena iz domačih in petih tujih zanesenjakov, podala na štajerski konec. Obiskali smo še en primer inovativnega učnega okolja – Mednarodni center za samooskrbo Dole pod vodstvom ddr. Ane Vovk. Nikakor nismo mogli dojeti, da Ana obsežno posest obdeluje in pridelke predeluje – sama.
Še posebno tuji gostje so večkrat vprašali, kdo neki ji pomaga, Ana je vztrajno odgovarjala, da je ravno v tem bistvo njenega načina razmišljanja in delovanja: kako z malo dela, vendar zelo premišljenega, doseči največji možni učinek. Njene modrosti je naša zunanja sodelavka mag. Maja Novak ujela v videoposnetek, ki lahko poteši (ali vzbudi) tudi vašo radovednost.
Če upoštevamo obdobje 2021–2025, je Tretji forum EPUO 2025 v bistvu sedemnajsti forum EPUO po vrsti. Sedemnajst izvedb, nekatere le po spletu, druge hibridno. Sedemnajst skupin domačih in tujih gostov, govorcev iz sveta izobraževanja, še večkrat pa iz drugih področij javnega in zasebnega. Ti so osvetljevali najrazličnejše aktualne družbene teme in se dotaknili vloge IO pri odzivanju na trende in njihovem soustvarjanju. Koliko pričevanj, modrosti, zamisli, provokativnih pa tudi blagodejnih besed, za katerimi stojijo tudi zanosna dejanja! In koliko hvaležnosti do vseh, ki so si jih delili z nami! Navajamo pot do forumov EPUO 2021 (o prihodnosti IO), 2022–2023 (o spretnostih za življenje) ter 2024–2025 in vas vabimo v to zakladnico misli in besed.
Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), opremila Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), obe ACS