Aktualno je (med drugim) sodelovalno učenje, ki vključuje raziskovanje in ustvarjalnost. Prilagojeno je interesom učečih se in jim omogoča praktične izkušnje ter daje občutek aktivne vloge pri učenju. Aktualno je učenje v virtualnih okoljih, uporaba umetne inteligence, razširjene resničnosti in simulacij. Aktualno je pridobivanje ne le znanja, temveč širokih spretnosti, med njimi tudi kritičnega mišljenja, uspešnega sodelovanja, reševanja problemov ipd. Aktualno je vračanje k naravi in kulturnim koreninam …

Bogatenje zemlje na posestvu Ane Vovk
Vse to in še marsikaj omogočajo inovativna učna okolja – drugačna, izvirna, spodbudna, varna in izzivalna hkrati. So ne le teoretično zanimiva, ampak tudi praktično zelo relevantna, saj se osredotočajo na udeleženca/-e ter ga/jih krepijo za uspešno delovanje in uspevanje v različnih okoljih.

Tematika je brez dvoma vroča, a kar zadeva IO, se lahko upravičeno vprašamo: gre res za nekaj povsem novega ali pa je inovativnost (okolij, vsebin, metod) izobraževanju odraslih v krvi? Gornji vidiki so namreč že vtkani v naša dolgoletna prizadevanja, le da se njihovi pojavni obrazi dobrodošlo spreminjajo ter prilagajajo času, prostoru, okoliščinam, v katerih bivamo in delujemo.

Obisk posestva Ane Vovk
V procesu Uresničevanje Evropskega programa za učenja odraslih (v Sloveniji ga že od leta 2012 udejanjamo kot projekt EPUO) se je kar nekaj držav namenilo preučevati inovativna učna okolja in si izmenjati primere iz prakse. V ta namen se je izoblikovala skupina za vzajemno učenje (PLA) o inovativnih učnih okoljih. V projektnem obdobju 2024–2025 smo se po spletu srečali že sedemkrat. Junijski dogodek v Sloveniji je bil prvo srečanje v živo, ki se ga je poleg slovenskih strokovnjakov udeležilo tudi 9 tujih gostov iz 7 evropskih držav – Belgije, Češke, Estonije, Grčije, Latvije, Nemčije in Slovaške.

Dogajanje na forumu EPUO o inovativnih učnih okoljih je bilo večplastno

Tretji forum EPUO 2025 je 19. junija s svojim značilno blagim, a nič manj prodornim nagovorom odprla direktorica ACS dr. Nataša Potočnik.

Direktoričin nagovor v Rogu

Prilagajanje posamezniku je od nekdaj značilno za izobraževanje odraslih.

dr. Nataša Potočnik

Poudarila je pomenljivost njegovega prizorišča – Centra Rog, saj ta ustanova koncept inovativnega učnega okolja zgledno pooseblja. Center je bil uradno ustanovljen maja 2021 kot neprofitni javni zavod v prenovljeni zgradbi nekdanje tovarne koles Rog – industrijskega simbola Ljubljane. Njegova revitalizacija pa se je začela že leta 2007 in je vključila dolgoletno participativno načrtovanje v sodelovanju z več kot 6.000 uporabniki, strokovnjaki in organizacijami. Od novembra 2023 Center Rog deluje kot odprto kreativno središče. Ponuja skoraj 9.000 m² skupnih delavnic, projektne studie, rezidence, knjižnico, prostore za druženje. Njegov namen je delovati kot spodbudno okolje za ustvarjalce, profesionalce in druge navdušence. Želijo opolnomočiti skupnostno ustvarjanje, spodbuditi kreativne industrije, medsektorsko sodelovanje ter družbeno koristne projekte v duhu trajnostnega razvoja in krožnosti, nam je zavzeto zaupala gostiteljica, direktorica Centra Rog, Renata Zamida.

Občinstvo z direktorico Roga

Knjižnica je najbolj demokratičen prostor, kar se jih je človeštvo lahko izmislilo. Po istem principu delujejo naše delavnice.

Renata Zamida

Osrednji govorec foruma je bil priznani izobraževalni futurist in snovalec učnih pristopov dr. Pieter Sprangers iz Belgije. Uvodoma je izpostavil pomen navdušenja kot izhodišča za učenje ter pomen inovativnih učnih okolij in praks IO, med katerimi omenja tudi koncept t. i. nomadskega učenja. Vseživljenjsko učenje je predstavil kot ključno dimenzijo sodobne pismenosti. Pri tem je poudaril vlogo lokalnih skupnosti, ki prevzemajo odgovornost za njegovo uresničevanje.

Peter Sprangers

Šole želimo spremeniti v svetilnike učenja.

dr. Peter Sprangers

Posebno pozornost je namenil ranljivim skupinam odraslih udeležencev ter raziskavam o ambasadorjih učenja in pogovornih metodah. Dotaknil se je tudi (pre)oblikovanja izobraževalnih sistemov in razvoja nove znanstvene discipline – raziskovanja izobraževalnega oblikovanja. Prispevek je zaključil s premislekom o dejavnikih, ki spodbujajo učenje, ter onih, ki ga zavirajo.

Govorci v drugem delu

Izkustveno učenje prinaša najpomembnejša spoznanja.

Matej Cepin

Sodobna družba zahteva gibke učne modele in metode.

 

Erika Švara

Gozdne knjižnice ustvarjajo idealne pogoje za čuječe in nemoteno učenje.

Alenka Štrukelj

V nadaljevanju smo spoznali odlične primere slovenskih inovativnih učnih okolij. S prispevki

  • Študijski krožki: Ko klik zamenja pogovor,
  • Gozdne knjižnice – kjer se narava sreča z znanjem in
  • Opolnomočenje mladih za dialog: orodja za mladinske delavce in pedagoge za premagovanje polarizacije

so nas navdušili Erika Švara in Alenka Štrukelj z ACS ter Matej Cepin iz Socialne akademije. Vsi trije so nas prevzeli s svojo zavzetostjo, ki je dala vedeti, da globoko verjamejo v to, o čemer govorijo, oziroma kar je njihovo delo.  

Maya Ivanova

Priznati je še treba, da je bil forum sprva namenjen uradnemu zaključku ELS. EK je namreč napovedala, da bo v prvi polovici 2025 objavila uradno poročilo o tej pobudi, ki je EU ozaveščala o pomenu spretnosti od 9. maja 2023 do 8. maja 2024. S projektom EPUO smo jo temeljito podprli z uvodnim in zaključnim slovenskim dogodkom ELS. Enako smo nameravali ravnati ob objavi zaključnega poročila, vendar slednje še ni v javnosti. Sodelavka EK iz pristojnega direktorata, Maya Ivanova, je udeležencem foruma po spletu prijazno predstavila nekaj kazalnikov uspešnosti ELS ter pobud, ki so z njim tesno povezane – med njimi predvsem Unija spretnosti in Pakt za znanja in spretnosti.

3. Forum EPUO v Centru Rog

A to še ni vse: družili smo se tudi pred forumom in po njem

Tuji gostje, vsi tudi sami v vlogah nacionalnih koordinatorjev EPUO, so v Slovenijo prispeli dan prej, kar smo izkoristili za popoldansko srečanje na ACS. Predstavili smo jim dejavnosti, po katerih Slovenija v strokovnih krogih IO predstavlja velik zgled: svetovanje in  vrednotenje v IO ter ozaveščanje za vseživljenjsko učenje – 30-letne dosežke TVU in novo kampanjo Lahko.si. Prisluhnili smo tudi estonskim izkušnjam pri promoviranju IO, predstavila nam jih je Sirje Plaks iz Estonskega združenja izobraževalcev odraslih – Andras. Laura Iveta Peniga iz Ministrstva za izobraževanje in znanost pa nam je razložila, kako razumejo in udejanjajo inovativna učna okolja v Latviji.

Gostje na ACS

Po forumu, 20. junija, se je 14-članska odprava, sestavljena iz domačih in petih tujih zanesenjakov, podala na štajerski konec. Obiskali smo še en primer inovativnega učnega okolja – Mednarodni center za samooskrbo Dole pod vodstvom ddr. Ane Vovk. Nikakor nismo mogli dojeti, da Ana obsežno posest obdeluje in pridelke predeluje – sama.

Pri ddr. Ani Vovk

Še posebno tuji gostje so večkrat vprašali, kdo neki ji pomaga, Ana je vztrajno odgovarjala, da je ravno v tem bistvo njenega načina razmišljanja in delovanja: kako z malo dela, vendar zelo premišljenega, doseči največji možni učinek. Njene modrosti je naša zunanja sodelavka mag. Maja Novak ujela v videoposnetek, ki lahko poteši (ali vzbudi) tudi vašo radovednost.

Če upoštevamo obdobje 2021–2025, je Tretji forum EPUO 2025 v bistvu sedemnajsti forum EPUO po vrsti. Sedemnajst izvedb, nekatere le po spletu, druge hibridno. Sedemnajst skupin domačih in tujih gostov, govorcev iz sveta izobraževanja, še večkrat pa iz drugih področij javnega in zasebnega. Ti so osvetljevali najrazličnejše aktualne družbene teme in se dotaknili vloge IO pri odzivanju na trende in njihovem soustvarjanju. Koliko pričevanj, modrosti, zamisli, provokativnih pa tudi blagodejnih besed, za katerimi stojijo tudi zanosna dejanja! In koliko hvaležnosti do vseh, ki so si jih delili z nami! Navajamo pot do forumov EPUO 2021 (o prihodnosti IO), 2022–2023 (o spretnostih za življenje) ter 2024–2025 in vas vabimo v to zakladnico misli in besed.

Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), opremila Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), obe ACS