Delovno srečanje, namenjeno vzajemnemu učenju (PLA) na temo inovativnih učnih okolij, je v Budimpešto pripeljalo okrog 15 udeležencev iz devetih držav: Avstrije, Belgije, Češke, Irske, Latvije, Madžarske, Nizozemske, Slovaške in Slovenije. Sestali smo se v vlogah predstavnikov NPS EPALE in nacionalnih koordinatorjev EPUO, nekateri v obeh hkrati. To velja tudi za našo gostiteljico, NPS EPALE Madžarska, ki deluje v enoti za mednarodne odnose pri Nacionalni agenciji za poklicno izobraževanje in usposabljanje ter izobraževanje odraslih (NOVETAL). Pri svojem delu so tesno povezani z Ministrstvom za inovacije in tehnologije, zato jim je inovativnost pomembno vodilo. Uresničujejo ga v 41 centrih ter 371 poklicnih šolah po državi, hvalevredno pa je, da pri izobraževanju odraslih delujejo širše.

Agnes Koreny o inovativnem učenju v knjižnicah

To se je odražalo tudi v programu našega dogodka. Za govorce so povabili predstavnike Nacionalnega inštituta za kulturo, Metropolitanske knjižnice Ervin Szabo, FabLab Budimpešta, dveh muzejev ter ene od svojih poklicnih srednjih šol.

Od ožjega k širšemu poslanstvu, od arhivov do prostega dostopa

Spoznavali smo inovativno delovanje navedenih ustanov, ki odraslim na stežaj odpirajo vrata in jih zapeljujejo v zanimive, drugačne učne izkušnje. Večina jih je podprtih z digitalnimi orodji, zato je pridobitev digitalnih spretnosti pogoj, največkrat pa tudi stranski učinek tega početja. Isto velja za medgeneracijskost in medkulturnost takega učenja.  

Robert Torok

Brez dvoma so bili prikazani primeri navdušujoči, obenem pa so izzvali k premisleku, kaj obstaja v naših državah. Tudi naše knjižnice in muzeji so inovativni in so že zdavnaj presegli svoje nekdaj ožje poslanstvo. Tudi mi imamo FabLabe (pomislimo le na Center Rog!). Prav tako se v Sloveniji kitimo s tremi učečimi se mesti (Ljubljana, Laško, Ptuj).

Dr. Balasz Nemeth

O njih je v uvodu namreč zanesenjaško govoril dr. Balazs Nemeth, predsednik mreže madžarskih univerz, ki se ukvarjajo z vseživljenjskim učenjem, in ambasador EPALE. Omenjal je tudi mestne festivale učenja, še posebno v Peču (Pecz), od koder prihaja. Posebno zanimiva je bila zadnja tema srečanja – dostopnost infokomunikacij v muzejih. Od siceršnje igralke smo izvedeli, kako ravna pri snemanju audionaracij, ki jih spremljajo videoposnetki kretanja iste vsebine. V svoja prizadevanja vključujejo osebe s posebnimi potrebami in se držijo načela: nič zanje brez njih!

Udeleženci PLA v Budimpešti

Za konec …

Zaključili smo, da bomo v prihodnjih mesecih v svojih državah organizirali podobne dogodke ter na različne načine postavili na ogled prakse inovativnih učnih okolij. V Sloveniji bomo v projektu EPUO posneli nove ter uporabili nekatere obstoječe videe, nastale v forumih EPUO, npr. pri spretnostih za kulturno življenje ali zelenih spretnostih.

Morda boste lahko o naših podvigih v naslednjem letu prebirali v novi izdaji EPALE Online magazine. Te teme se je dotaknilo že prejšnje glasilo, ki je nastalo v letu 2023 pod vodstvom NPS Belgija.

Upam si trditi, da je inovativnost (okolij in vsebin) izobraževanju odraslih v krvi. Še več, kjer se porajajo inovativna učna okolja, tam smo odrasli vsekakor zraven. Popotovanja po svetovih (obstoječega in porajajočega se) znanja so namreč (lahko) vseživljenjska!

Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS