Trajnostni razvoj potrebuje učenje in izobraževanje (odraslih)! – to je bila premisa tokratnega foruma o prihodnosti izobraževanja odraslih ter jubilejnega, 25. andragoškega kolokvija v okviru Tednov vseživljenjskega učenja (TVU) 2021.
Zelena preobrazba družbe namreč terja široko ozaveščanje, nova znanja in spretnosti ter drugačen način razmišljanja in delovanja. Trajnostno naravnano, globalno učenje mora biti celovito z vseh vidikov – vključevati in povezovati mora mlade in odrasle ter naravoslovna in družboslovna znanja ter vsebine. Potrebujemo transformativno izobraževanje, saj je poleg osebne in skupnostne preobrazbe potreben napredek tudi na področju dela.
Izobraževanje (odraslih) naj bo pri tem enakovreden, nepogrešljiv deležnik ter naj sooblikuje medsektorske politike v zvezi s podnebnimi spremembami na državni in evropski ravni. Še več, trije stebri trajnosti – ekonomski (usmerjen predvsem v dobiček), družbeni (usmerjen predvsem v ljudi) in ekološki (usmerjen predvsem v biološke osnove življenja) – so neločljivo povezani, zato je potrebno njihovo razumevanje uskladiti na temelju enakopravnega dialoga vseh nas ter naših vlog v akademskem, političnem ali civilno-družbenem delovanju!
Verjamemo, da je treba zagotoviti zadostno financiranje in učinkovito koordinacijo ukrepov ter instrumentov na globalni, evropski in državni ravni. Prav tako je potrebno spodbujanje programov za pridobivanje ‘zelenih’ naravnanosti in spretnosti za življenje – v vsej njegovi širini (reševanje problemov, ustvarjalno in kritično mišljenje, socialno-čustvene spretnosti ipd.). Trajnostna načela sodijo v vse ravni in področja izobraževanja ter učenja. Neformalno učenje odraslih ima pri tem nadvse pomembno vlogo.
O omenjenih temah smo se pogovarjali na forumu, ki sta ga organizirala Andragoški center Slovenije (ACS) in SLOGA, Platforma nevladnih organizacij za razvoj, globalno učenje in humanitarno pomoč.
Dogodek je potekal 12. oktobra 2021 po spletu.
Gradivo
- Program za tiskanje (pdf, 1 str., 256 KB)
- Članek o dogodku v e-biltenu EPUO
- Uvodni nagovor: Rilli Lappalainen, predsednik Konfederacije evropskih nevladnih organizacij za pomoč in razvoj (CONCORD) ter ustanovitelj in vodja mreže Bridge 47
Prispevek - Primer dobre prakse v Sloveniji: Nataša Jazbinšek Seršen, Mestna občina Ljubljana
Prispevek - Primer dobre prakse na mednarodni ravni: Climate of Change, Mateja Skrt, Platforma SLOGA
Prispevek
Posnetek celotnega foruma
Videoposnetki posameznih prispevkov
Uvodni pozdrav:
dr. Nataša Potočnik, Andragoški center Slovenije (ACS)
Albin Keuc, Platforma SLOGA
Omizje: Dejavni odziv na okoljske izzive – usklajen in podprt z učenjem
povezovalka: dr. Nevenka Bogataj, ACS
sodelujoči:
1. dr. Janez Berdavs, Ministrstvo za okolje in prostor
2. mag. Nataša Bucik, Ministrstvo za kulturo
3. Aleš Ojsteršek, predstavnik Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport
Uvodno predavanje:
Chris Millora, raziskovalec in svetovalec v projektu Bridge 47
Primer dobre prakse v Sloveniji:
Nataša Jazbinšek Seršen, vodja Oddelka za varstvo okolja, Mestna občina Ljubljana
Primer dobre prakse na mednarodni ravni: Climate of Change
Mateja Skrt, Platforma SLOGA
Zaključne misli:
Boštjan Videmšek, novinar, avtor knjige Plan B in ambasador evropskega podnebnega pakta
Grafična žetev
(Lara Kastelic)
Program
10.00-11.30
1. del: PREHAJAMO V ZELENO
povezovalka: Zvonka Pangerc Pahernik, ACS
10.00–11.30
Uvodni pozdrav:
dr. Nataša Potočnik, Andragoški center Slovenije (ACS)
Albin Keuc, Platforma SLOGA
Uvodni nagovor:
Rilli Lappalainen, predsednik Konfederacije evropskih nevladnih organizacij za pomoč in razvoj (CONCORD) ter ustanovitelj in vodja mreže Bridge 47
Omizje: Dejavni odziv na okoljske izzive – usklajen in podprt z učenjem
povezovalka: dr. Nevenka Bogataj, ACS
sodelujoči:
1. dr. Janez Berdavs, Ministrstvo za okolje in prostor
2. mag. Nataša Bucik, Ministrstvo za kulturo
3. Aleš Ojsteršek, predstavnik Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport
ter videoizjave iz prakse izobraževanja odraslih za trajnostni razvoj: Eva Mermolja, Ljudska univerza Ajdovščina; Tina Bazjako, OE Ljudska univerza Postojna, Zavod Znanje Postojna; Patricija Rejec, Posoški razvojni center – enota ljudska univerza
Razprava
11.30–11.45
2. del: PLAN B?!
povezovalka: Patricija Virtič, Platforma SLOGA
11.45–13.15
Uvodno predavanje:
Chris Millora, raziskovalec in svetovalec v projektu Bridge 47
Primer dobre prakse v Sloveniji:
Nataša Jazbinšek Seršen, vodja Oddelka za varstvo okolja, Mestna občina Ljubljana
Primer dobre prakse na mednarodni ravni: Climate of Change
Mateja Skrt, Platforma SLOGA
Zaključne misli:
Boštjan Videmšek, novinar, avtor knjige Plan B in ambasador evropskega podnebnega pakta
Razprava
Ključni viri
- Agenda 2030 za trajnostni razvoj
- Evropski zeleni dogovor
- „Pripravljeni na 55“: uresničevanje podnebnega cilja EU za leto 2030 na poti do podnebne nevtralnosti
- A comprehensive approach to accelerate the implementation of the UN 2030 Agenda for sustainable development – Building back better from the COVID-19 crisis
- Članek Indigenous_knowledge: From local to global
- Spletna stran projekta Climate of Change
- Vseevropska raziskava Kako mladi Evropejci razumejo povezave med podnebnimi spremembami In migracijami
- Raziskava: Kako mladi Evropejci razumejo povezave med podnebnimi spremembami in migracijami, poročilo o Sloveniji
- Raziskava Zakaj je transformativno izobraževanje ključni odziv na številne izzive prihodnosti?
- Raziskava Medsektorsko şodelovanje za trajnostne prihodnosti
- Raziskava Odkrivanje transformacijskega potenciala izobraževanja: zavezništvo med vseživljenjskim učenjem in globalnim ciljem 4.7
- Publikacija Transformativno izobraževanje
- Publikacija Transformativne kompetence
- Spletna stran Znamenja trajnosti in knjižica Znamenja trajnosti
- Študijski krožki
- Tematska številka Andragoških spoznanj z naslovom Kaj transformirati? Izobraževanje odraslih, trajnostni razvoj in okoljska gibanja
- Prispevek dr. Nevenke Bogataj Odzivnost je element trajnosti v reviji Vzgoja in izobraževanje
- Nacionalno spletno središče za kulturno-umetnostno vzgojo
- Kulturni bazar; na podstrani je objavljen izbor gledaliških predstav, kakovostnih filmov in literature.
- Kulturni bazar v regiji
- Predstava Vročina v Slovenskem mladinskem gledališču naslavlja to tematiko.
- Poročilo Culture and the Sustainable Development Goals: Challenges and Opportunities
- Razstava o šolskih vrtovih v Šolskem muzeju
- Prispevek dr. Petre Javrh v monografiji Global Citizenship for Adult Education
- Publikacija Unlocking the transformative potential of education: the alliance between Lifelong Learning and SDG Target 4.7
Vse navedene tiskane izdaje so dostopne v Knjižnici ACS.
Videoposnetki z dogodka Climate of Change v Novi Gorici
Sodobna akrobatska-cirkuška predstava
Vtisi iz akrobatsko-cirkuške predstave
Spremljevalni program
Napovednik
Več informacij:
- Patricija Virtič, Platforma SLOGA (patricija.virtic@sloga-platform.org)
- Zvonka Pangerc Pahernik, Andragoški center Slovenije (zvonka.pangerc.pahernik@acs.si)
Projekt Bridge 47 sooblikuje in izvaja 15 evropskih in globalnih organizacij civilne družbe. Namen projekta je mobilizacija civilne družbe, da s pomočjo globalnega učenja prispeva k pravičnosti in izkoreninjenju revščine po svetu. Financirajo ga Evropska unija, finsko Ministrstvo za zunanje zadeve, Ministrstvo za zunanje zadeve Republike Slovenije