Naslov Letne konference mednarodne zveze EBSN med 26. in 28. junijem v španskem Valladolidu je bil Upskilling and Reskilling for the Twin Transition – Digital and Green Transformation. V središču je bil premislek o temeljnih spretnostih in umestitev področja v sedanje razvojne preboje v Evropi in svetu. Med ključne teme sta se uvrstili tudi spreminjanje trga dela in ukinjanje delovnih mest zaradi digitalizacije in zelenega gospodarstva – dvojnega prehoda.
Predstavnikom 30 evropskih držav, ki so članice EBSN, se je pridružilo nekaj posameznikov iz drugih držav ter UIL. Zanimive predstavitve strokovnjakov so prosto dostopne na spletni strani EBSN.
Skupščina EBSN o preteklosti in prihodnosti
Dopoldne pred konferenco je potekal kontaktni seminar udeleženih iz različnih držav, namenjen pripravi novih projektov in iskanju priložnosti za nova sodelovanja v okviru zveze. Popoldne je že tradicionalno potekala skupščina EBSN, na kateri so bili predstavljeni pregled dela Sekretariata zveze in načrti za prihodnje leto. Zveza je v zadnjih letih doživela nekaj organizacijskih menjav, ki so se pokazale kot dobrodošle spremembe pri delu Izvršnega odbora. Te se nanašajo predvsem na večjo aktivnost članov in bolj zavzeto sodelovanje zveze pri implementaciji modulov profesionalnega usposabljanja. Zveza je bila povabljena, da za potrebe usposabljanja učiteljev v programih temeljnih spretnosti na Malti, Cipru in Portugalskem prilagodi module usposabljanja učiteljev, ki so bili razviti v projektu Erasmus+. V nekem smislu je to nadaljevanje in implementacija projekta Erasmus Professional Development Series for Basic Skills Teachers. Vodil ga je predstavnik Sekretariata EBSN, eden od avtorjev modulov za usposabljanje učiteljev, ki jih je možno priznati kot mikrokredite.
ACS kot priznani dolgoletni član zveze uživa poseben ugled. Zato sva bili avtorica prispevka in mag. Estera Možina povabljeni, naj predstaviva svoje izkušnje v zvezi z nacionalno objavo rezultatov raziskave PIAAC v letu 2016. Ob koncu letošnjega leta bo objavljen drugi krog raziskave, na katerega se želijo tudi druge članice dobro pripraviti. Praksa je namreč pokazala, da brez dobre medijske podpore in strokovne komunikacije rezultatov ni posebnih učinkov na nacionalni ravni, čeprav rezultati morda implicirajo takojšnje ukrepe.
Plenarni del konference o povezovanju spretnosti
Zvrstile so se predstavitve gostiteljev in vabljenih govornikov. Dr. Luis Caro iz Inštituta za vrednotenje na Univerzi v Valladolidu, se je osredotočil na španski politični okvir in prizadevanja za implementacijo Cedefopovih priporočil. Poudaril je učni model za vrednotenje prečnih kompetenc, ki ga v Evropi pomaga razvijati omenjeni inštitut. Predstavnica Agencije za zaposlovanje je razgrnila konkretne pristope za karierno svetovanje in razvoj znanj in spretnosti pri brezposelnih za nova delovna mesta na področju digitalnih tehnologij in zelenih gospodarstev. Politični okvir EU in EK je zelo pregledno predstavila Sofie Doškarova, predstavnica EK. Poudarila je ne le priložnosti za izobraževanje za kvalifikacije in prekvalifikcije za dvojni prehod, temveč tudi prizadevanja EK in možnosti za spodbujanje razvoja temeljnih spretnosti pri manj izobraženih odraslih v EU. Med ukrepi je izpostavila tako Poti izpopolnjevanja (Upskilling Pathways) kot druge pobude, npr. individualni izobraževani račun.
V nadaljevanju sta se izobraževanja za reskilling in upskilling dotaknila dva govorca. Judith Allamprese iz ZDA je poudarila vključevanje temeljnih spretnosti v programe izobraževanja. Muneaki Goto iz Japonske pa je izpostavil predvsem sodelovanje z lokalnimi oblastmi in pomen pridobivanja njihove podpore pri izobraževanju prebivalcev za zelena in digitalna delovna mesta.
O pomenu temeljnih zmožnosti
V popoldanskem panelu z naslovom Premislek o temeljnih spretnostih v luči dvojnega prehoda se je izkazalo, da v posameznih okoljih temeljne spretnosti različno razumemo. Mnenja vabljenih govorcev Mauricea De Greefa, Judith Alamprese in Estere Možina namreč niso bila enotna. Strinjali pa so se, da brez dobro razvitih temeljnih zmožnosti ni mogoče kakovostno razvijati drugih znanj, spretnosti in kompetenc.
Prvi dan konference se je zaključil s predstavitvami dobrih praks, v okviru katerih sva predstavili potek in rezultate projekta Finančna pismenost za odrasle. Izpostavili sva pomen digitalnih spretnosti in trajnostne vidike finančne pismenosti.
Nova prizadevanja za uspešen dvojni prehod
Drugi dan konference se je osredotočal na pripravo novih projektov za razvoj znanja, spretnosti in kompetenc za dvojni prehod. O enem takih je spregovorila predstavnica estonskega ministrstva za izobraževanje Ena Drenkhan. Namenjen je analizi stanja in potreb po novih delovnih mestih in pripravi opisov zahtevnosti delovnih mest. Načrtujejo pripravo konkretnih izobraževalnih programov. Projekt se financira iz sredstev NOO, izvaja pa ga velik konzorciji s partnerji pod vodstvom različnih univerz. Emil Egebo Schiver iz Nordijske zveze za izobraževanje odraslih je predstavil rezultate raziskave, opravljene med odraslimi, ki se ne udeležujejo izobraževanja. Zanimiv je bil primer individualiziranega pristopa, prilagojenega specifičnim potrebam odraslih, z animacijo in odstranjevanjem ovir pri vključevanju v izobraževanje. Na Portugalskem s pomočjo novih tehnologij poskušajo odraslim, ki imajo s to spretnostjo resnejše težave, olajšati branje. O projektu je spregovorila Raquel Amaro iz Nove Univerze v Lizboni.
Naj bo dvojni prehod pravičen!
Gostje panela z gornjim naslovom Sofie Doškarova, Antra Carlsen (Nordijska zveza za izobraževanje odraslih) in Julie Fernandez (Agencija za zaposlovanje v Španiji) so govorile o konkretnih izkušnjah in uspehih pri vključevanju ranljivih in manj izobraženih odraslih v izobraževanje in usposabljanje.
Zaključek konference je bil namenjen predstavitvi novega pristopa k pripravi priporočil EBSN za digitalni in zeleni prehod na podlagi razprav na konferenci. Priporočila bodo usklajena v celotni mreži ter objavljena na spletni strani EBSN.
Udeležba na konferenci je bila za predstavnici ACS dragocena. Naša prizadevanja in poglede tako na temeljne zmožnosti kot finančno pismenost sva lahko prikazali vrhunskim evropskim strokovnjakom. Seznanili sva se z novimi in ustvarjalnimi pobudami in pristopi k izobraževanju tako ranljivih skupin odraslih kot strokovnih delavcev. Navezali sva nove stike in se začeli dogovarjati o možnostih izvedbe mobilnosti.
Dr. Petra Javrh (petra.javrh@acs.si), ACS